Search This Blog

Saturday, April 18, 2009

Tuntutan Tanah NCR Mungkin Dipertimbangkan?

Soal tuntutan tanah adat yang telah wujud beratus tahun dahulu mungkin dipertimbangkan. Perkembangan terbaru membawa penduduk kampung untuk membuat pemetaan terhadap tanah peninggalan nenek moyang mereka. Baru-baru ini penduduk kampung Long Banyok telah berpusu-pusu membuat tuntutan keatas semua tanah yang pernah diterokai oleh moyang mereka. Ini termasuk tanah di sekitar Sungai Temala dan juga Sungai Maloi serta kawasan lain seperti Bahong yang menganjur ke sempadan kampung berhampiran seperti Long Bemang,Long Laput dan Long Ikang.

Penduduk berkata, mereka menyambut baik saranan wakil rakyat Telang Usan yang memberi lampu hijau agar semua tanah ini dikenalpasti dan dituntut sebagai tanah mereka.Hasrat untuk menuntut semua tanah NCR sesuai dengan tanah yang didifinisikan oleh Temenggong Pahang sebagai tanah adat orang peribumi mungkin menjadi kenyataan. Namun begitu, agak terlalu awal memperkatakan bahawa tanah ini akan diluluskan oleh kerajaan kerana ia hanya merupakan langkah awal kearah itu.

Walaubagaimanapun hasrat untuk meralisasikan tuntutan tanah moyang mereka akan menjadi kenyataan sekiranya benar-benar diperjuangkan.Atau hanya sekadar janji yang menepis segala dakwaan bahawa kerajaan tidak mengambil peduli hak penduduk sebelum kembali ke pentas pilihanraya yang tidak lama lagi. Walau apapun penduduk tetap proaktif agar langkah ini direalisasikan bagi menjawab semua persoalan yang tidak berkesudahan ini.

Friday, April 17, 2009

Harga minyak masih tinggi di Ulu Baram

Penurunan harga minyak kesan daripada ekonomi global memberi kelegaan untuk menikmati harga minyak pada harga RM1.80 (Petrol) dan RM1.70 (Diesel). Walaubagaimanapun harga minyak di kawasan pedalaman terutamanya di Ulu Baram masih pada harga lama dan terlalu tinggi untuk ditanggung oleh penduduk.

Ekoran Kesan daripada penurunan ini, penduduk sangat menaruh harapan kepada wakil rakyat dan ketua masyarakat supaya menyelesaikan isu ini agar tidak terus membebankan.

Wednesday, April 15, 2009

Baram's Tourism Potential






Baram river will going to be a next tourism destination for river cruising along the Batang Baram.

Penan and Orang Ulu To Get Eduction

Telang Usan assemblyman, Lihan Jok has urged the Penan and Orang Ulu to pursue their studies and take part in the skills development courses. In line with these effort, some of the SPM leavers are undertaking the government-sponsored programmes and some of which including certificate in building contruction, welding, motor vehicle mechanic, front office assistance and many more.

Recently, 40 Penan and few Orang Ulu school leavers have been sent to Kolej Yayasan Sabah and another batch of 17 students will leave for Negeri Sembilan on April 16 for the training courses in Negeri Sembilan Foundation Training Institute, and Negeri Sembilan Hotel and Tourism School.

Monday, April 13, 2009

Jalan Lapok Dapat Peruntukan RM150 Juta..!!

Baru-baru ini DUN, Telang Usan, YB Lihan Jok mengumumkan peruntukan sebanyak RM150 juta telah diluluskan oleh EPU untuk menaik taraf jalan Lapok. Jumlah awal yang diminta untuk tujuan itu adalah RM50 Juta. Walaubagaimanapun jumlah yang dinyatakan telah diperuntukan untuk melaksanakannya kerja baik pulih sekali gus.

Sunday, April 12, 2009

NCR Dari Kaca Mata Kayan Kenyah


ASAS TANAH KAYAN-KENYAH DIPERJADIKAN. ADET KAYAN KENYAH 1994, SEKSYEN 84(ADAT TANA KEHARAH KAYAN-KENYAH SARAWAK)-Temenggong Pahang Deng Anyi


Berikut adalah kategori yang diberikan kepada Tanah Temuda yang ditulis di dalam buku beliau:

Ba’e (temuda 1-5 tahun)
Sepiteng uk (temuda 6-10 tahun)
Keharah Kejot (temuda 11-30 tahun)
Keharah ayak (temuda 31-50
Bagi kategori Nyelung Tu’an (temuda 51-100 tahun), ia sering menjadi isu pada zaman sekarang kerana tanah ini diwujudkan lebih seratus tahun dahulu

Walaupun SLA mengiktiraf kewujudan tanah NCR , namun beban membuktikan tanah itu adalah tanah NCR adalah diletakan di bahu orang asal. Ini sering menjadi isu yang semakin meluas kerana sukar membuktikan bahawa tanah itu adalah tanah mereka lebih-lebih lagi yang dikategorikan sebagai ‘Nyelung Tu’an’ dan tanah yang dikenali ‘Pulau’ oleh masyarakat Iban.

Pemetaan yang dibuat antara tahun 1940 dan 1950 adalah tidak begitu tepat seperti yang didakwa oleh beliau. Pemetaan pada tahun 1945 dibuat pada zaman perang Jepun yang pada mulanya digunakan untuk mengenal pasti kedudukan penempatan penduduk asal Sarawak dan bagi mengelak serangan pihak British ketika itu. Walaubagaimanpun peta fotografi ini kemudianya digunakan untuk mengenal pasti tanah temuda kaum peribumi.

Isu ini semakin menjadi-jadi apabila syarikat pembalakan dan juga penanaman kelapa sawit datang untuk mengambil tanah ini dan menidakan hak kaum asal. Oleh kerana beban untuk membuktikan bahawa tanah itu tanah mereka ternyata sukar kerana tiada dokumen sokongan dan juga dan juga klasifikasi temuda yang diguna pakai adalah berdasarkan pemetaan yang dinyatakan di atas.

“Hakikatnya sejak tahun 1970 memang Ketua Masyarakat Kayan Kenyah berkali-kali dan bermati-matian memohon kerajaan menyukat tanah dan memohon surat-surat yang perlu. Kerajaan selalu menjawab tidak perlu memberi surat tanah temuda. Dengan alasan tanah NCR tidak boleh diambil oleh orang lain kerana ia diiktiraf oleh kerajaan”. Temenggong Pahang Deng Anyi

Hingga kini, masalah ini masih lagi tidak terjawab dan semakin menghimpit kaum peribumi yang melihat konsep pembangunan yang dibawa oleh pihak kerajaan tidak telus dan mengabaikan tuntutan orang mereka. Dari kaca mata pihak pemaju dan kerajaan, perjuangan hak penduduk asal ini sering disalah ertikan sebagai 'menentang pembangunan' atau 'menentang kerajaan'.

Sketsa

Sketsa

Followers

Ways Forward

Kenyataan Mesyuarat Masyarakat Orang Asal Sarawak Sempena Seminar Mengenai Hak Tanah Orang Asal Yang Dianjurkan
Oleh SUHAKAM

27 – 29 Mac 2005
Hotel Harbour View, Kuching


KAMI, Ketua-Ketua masyarakat, ahli-ahli Jawantankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), ahli-ahli Persatuan-Persatuan Orang Asal, ahli-ahli Persatuan Rumah Panjang/Kampung serta wakil-wakil Rumah Panjang masyarakat Orang Asal di Sarawak telah bermesyuarat di Hotel Habour View, Kuching, Sarawak pada 28 – 29 Mac 2005 sempena Seminar mengenai Hak Tanah Orang Asal yang dianjurkan oleh SUHAKAM untuk membincangkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat kami.

Terlebih dahulu, kami ingin menyampaikan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada pihak SUHAKAM kerana memulakan inisiatif untuk menganjurkan Seminar sebegini yang julung kali diadakan untuk seluruh Negeri Sarawak. Adalah diharapkan bahawa inisiatif sebegini dapat diteruskan oleh pihak SUHAKAM bukan sahaja di Sarawak tetapi di seluruh Malaysia demi melindungi hak Orang Asal di Negara yang kita cintai ini.

Hasil daripada perbincangan tersebut, kami telah mengenal pasti isu dan masalah yang sedang kami hadapi seperti berikut:

1. Kawasan Tanah Adat kami diceroboh oleh syarikat-syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan komersial secara besar-besaran dan pembangunan-pembangunan yang lain tanpa terlebih dahulu mendapat izin dan persetujuan dari kami;

2. Pencerobohan oleh syarikat-syarikat swasta tersebut telah melanggar adat, budaya dan tatasusila kaum masyarakat kami. Syarikat-syarikat tersebut juga tidak menghormati Hak Adat kami dan telah mencabuli hak tanah NCR kami terutamanya ke atas “Pulau” dan “Pemakai Menoa” kami;

3. Kerajaan Negeri Sarawak sering kali mengeluarkan “Provisional Lease” dan lesen pembalakan sebarangan kepada syarikat-syarikat swasta yang melibatkan kawasan Tanah Adat kami tanpa terlebih dahulu memaklum dan mendapat keizinan bebas kami (without our free prior informed consent);

4. Tempoh 60 hari daripada tarikh warta dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri kepada masyarakat kami untuk mengemukakan tuntutan pampasan ganti-rugi terhadap harta-benda kami sekiranya Tanah Adat kami diambil milik /dihapus (acquired) oleh Kerajaan Negeri adalah terlalu singkat dan warta tersebut tidak tersebar ke semua lapisan masyarakat kami;

5. Pampasan yang kami terima daripada Kerajaan Negeri jika Tanah Adat kami diambil milik oleh Kerajaan adalah hanya untuk harta-benda dan tanaman yang terdapat di atas Tanah Adat kami dan tidak termasuk nilai sebenar tanah tersebut. Pampasan yang diterima untuk harta-benda dan tanaman kami juga tidak setimpal dengan nilai pasaran terkini;

6. Kebanyakkan Tanah Adat kami tidak mempunyai rekod atau dokumen rasmi yang mengesahkan bahawa Tanah Adat yang kami duduki adalah hak milik kami. Kerajaan Negeri tidak menjalankan survei pemetaan ke atas sempadan kawasan Tanah Adat kami oleh itu sering terjadi konflik di antara pihak kami dengan syarikat-syarikat swasta;

7. Akibat daripada aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan dan industri-industri ekstraktif yang dilaksanakan di atas Tanah Adat kami maka terjadinya kerosakkan terhadap tanaman-tanaman serta harta benda kami. Pencemaran alam sekitar juga sering berlaku, contohnya berlakunya tanah runtuh, air sungai menjadi keruh dan cetek akibat lumpur lalu mengakibatkan banjir dan serta menjejaskan sumber air minuman kami.

Dengan Kenyataan ini kami mengesa SUHAKAM untuk meyarankan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Sarawak untuk:

1. melindungi Hak Adat (NCR) dan hak-hak kami di atas tanah adat serta sumber daya kami dengan meminda Seksyen 5(3) Kanun Tanah Sarawak (Sarawak Land Code) berkenaan dengan penghapusan Hak Adat masyarakat Orang Asal ke atas Tanah Adat untuk tujuan umum di mana sebelum hak masyarakat orang asal ke atas Tanah Adat dihapuskan suatu sesi dialog harus diadakan dengan masyarakat yang terlibat;

2. menjalan survei pemetaan dan merekodkan semua tanah NCR masyarakat Orang Asal di Sarawak serta memberikan dokumen rasmi yang mengesahkan hak milik Orang Asal ke atas Tanah Adat, dengan ini, konflik tentang kawasan dan hak-hak tanah antara masyarakat orang asal dan kerajaan dapat di atasi;

3. menghentikan pengeluaran “provisional lease” dan lesen pembalakan secara sebarangan kepada syarikat-syarikat perladangan dan pembalakan yang melibatkan kawasan tanah NCR kami sehingga survei pemetaan dapat dilaksanakan untuk menentukkan lokasi dan keluasan “Provisional Lease” dan lesan balak tersebut dan mengeluarkannya daripada Tanah Adat kami sekiranya didapati telah memasuki kawasan tersebut;

4. mengarahkan syarikat-syarikat swasta yang beroperasi dalam kawasan Tanah Adat kami untuk menghentikan kegiatan mereka dengan segera sehingga pertikaian hak ke atas tanah tersebut diselesaikan;

5. menghapuskan tempoh 60 hari untuk warta kerajaan yang mewartakan pengambilan hak milik Tanah Adat kepada Tanah Kerajaan dan sebaliknya mengadakan perbincangan dengan semua pemilik tanah yang terlibat sehingga sebuah penyelesaian dipersetujui oleh semua pihak;

6. mengumum dan mengedar salinan warta kerajaan tentang projek atau rancangan kerajaan yang berkaitan dengan hak NCR kami kepada tiap-tiap rumah panjang/kampung di kawasan yang terlibat/terjejas oleh warta tersebut;

7. memberitahu dan mengadakan perjumpaan dengan semua lapisan masyarakat rumah panjang/kampung mengenai perancangan pembangunan tanah adat di kawasan kami, seterusnya menghormati segala keputusan yang diambil oleh masyarakat kami;

8. membayar pampasan untuk Tanah Adat yang diambil milik oleh kerajaan yang setimpal dengan nilai pasaran terkini dan tidak terhad kepada tanam-tanaman dan harta-benda di atas tanah tetapi termasuk nilai sebenar tanah tersebut;

9. mengubal dan meminda undang-undang yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal supaya ia mesra Orang Asal serta menyokong undang-undang adat masyarakat Orang Asal demi memperkukuhkan hak mereka dan bukannya menghakis hak tersebut;

10. meminda Kanun Tanah Sarawak untuk khususnya memasuki “pulau”, “temuda” dan “pemakai menoa” di bawah definisi Tanah Adat Orang Asal (Native Customary Land) di bawah Seksyen 2 Kanun tersebut;

11. meminda Bahagian IV “Practice of Land Surveyors ETC.” Seksyen 17 Ordinan Jurukur Tanah (Land Surveyors Ordinance) yang mengatakan “without prejudice to Section 104 of the Code, no person shall unless he is a land surveyor” dengan “Nothing in this Ordinance shall affect the righ of any person, not being a land surveyor to undertake surveys other than title surveys”.

12. menubuhkan suatu pesuruhanjaya bebas khas (National Native Land Commission) untuk mengendali hal-hal dan menyelesaikan isu-isu yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal di Malaysia.

Maka kami dengan sebulat suara menyatakan sokongan kami ke atas usaha yang diambil untuk menyelesaikan isu-isu dan masalah-masalah kami seperti di atas:

Nama/Persatuan:

1. Jetli Jelian
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit

2. Usang Ak Labit
Persatuan Gerempong Anembiak Pelugau (GAP), Balingian

3. Nyalau Ak Geli
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA)

4. Bangau Ak Panggai
Persatuan Gerempong Rakyat Ulu Balingian – Ai Tepus (GERUBAT)

5. TR. Siba Ak Bunsu
Jaringan Tanah Hak Adat Bangsa Asal Sarawak (TAHABAS)

6. TR. Banyang Ak Ramai
ADC Rumah Banyang & Rumah Agam, Bintulu

7. Ibi Ak Uding
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Merakai, Serian

8. Unus Ak Kalom
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Sebuyau, Simunjan

9. Limi Ak Kundi
Melikin Bukar Sadong Association (MEBUSA), Kpg. Pa’on Gahat, Serian

10. TR. Christopher Ak Ambu
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

11. Masa Ak Nangkai
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

12. Jacob Ak Imang
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

13. Anthony Belon
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

14. TR. Engkana Ak Talap
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

15. Maurice Ak Aben
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit

16. Jesus Robin Ak Timboo
Persatuan Masyarakat Sungai Gelasah – Suai, Suai

17. Francis Ak Imban
Persatuan Masyarakat Iban Bong-Teru, Tinjar, Baram (BICA)

18. Pauli bin Amus
Kpg. Hilir Meludam, Betong

19. Kathleen Supang
Kpg. Abok, Pantu, Sri Aman

20. Walter Chambers Najod

21. Alias Bon Ak Ulat
Persatuan Rumah Ulat, Sungai Manong, Niah

22. Jeron Ak Loben
SADDA, Bau

23. Bihai Ak Nyah
JKKK Krokong, Bau




Hakikat NCR

Sumber: Asas Tanah NCR Kayan Kenyah Diperjadikan: Adet Kayan Kenyah 1994, Seksyen 84
Oleh: Temenggong Pahang Deng Anyi.

Clause 23: …..Hakikatnya, sejak tahun 1970 memang Ketua Masyarakat Kayan Kenyah sudah berkali-kali dan bermati-matian momohon Kerajaan menyukat tanah dan memohon surat-surat yang perlu. Kerajaan selalu menjawab tidak perlu memberi surat tanah temuda. Dengan alasan tanah NCR tidak boleh diambil oleh orang lain kerana ia diiktiraf oleh kerajaan. Kebun-kebun adalah sebagai geran tanah kamu yang di pedalaman. Kampung kamu sudah beratus tahun berada di sana itulah sebagai bukti dan geran tanah kamu katanya. Tetapi yang terjadi sekarang kompeni tidak peduli. Apabila tuntutan dan permintaan orang tempatan tidak ditunai dan tidak dipedulikan oleh kompeni, terpaksalah mereka mengambil tindakan Undang-Undang, malah juga melanggar undang-undang bagi meneggakan keadilan serta menuntut hak mereka. Perkara ini harus diberi perhatian sewajarnya oleh pihak kerajaan dan mempastikan masyarakat kami tidak ditindas, disamping hak kami wajib dihormati.


Peta kawasan tanah NCR di kawasan Baram yang habis digondol..!

Peta kawasan tanah NCR di kawasan Baram yang habis digondol..!

Bantahan Terhadap Pembalakan

Bantahan Terhadap Pembalakan

Blockage by Penan at Ulu Selaan against the logging company

Blockage by Penan at Ulu Selaan against the logging company

Dispute over Native's Land

Dispute over Native's Land