We are therefore extremely concerned at the land grab that is going on in Sarawak as this would lead to serious consequences and implications for the life, livelihood and food sovereignty of the indigenous groups of Sarawak, particularly the Dayak communities.
We strongly support the indigenous people’s struggle to protect their land for their survival.
We demand that the:
1. State Government of Sarawak should uphold the Native Customary Rights (NCR) as guaranteed under the Sarawak Land Code (1958) and recognize the NCR status of all affected parties who can prove the existence of their claim to these rights.
2. State Government of Sarawak should immediately cease the operation of the oil palm plantations in question.
3. State Government of Sarawak should provide protection for the safety of indigenous people against all forms of harassment, intimidation and threats of physical harm that arise from land disputes.
4. Free, fair, prior and informed consent should be obtained from the affected communities before NCR land is requested for commercial development via partnerships with government agencies and/or private sector initiatives.
5. Federal Government of Malaysia shall undertake to revise inconsistent laws in order to abide by Article 5 of the Federal Constitution of Malaysia which enshrines the guarantee of right to life for every inhabitant of its land.
6. State Government of Sarawak shall respect and abide by the case precedent established by the Federal Court of Malaysia’s decision of Madeli Salleh vs Government of Sarawak, which states very clearly that the customary rights of inhabitants were recognized and accepted by the British Crown when it governed Sarawak. It became part of common law and therefore shall be recognized as being a fundamental right.
7. State Government of Sarawak shall cease the issuance of “provisional leases” (PL) for NCR disputed land with immediate effect.
8. Federal Government of Malaysia shall recognize the relevance of all international convenants and instruments on human rights and make haste to ratify and to conform to all these said Charters.
If the State Government of Sarawak fails to comply with the above demands, then the Federal Government of Malaysia must come forward to take appropriate steps to protect NCR lands, the lives and livelihoods of the indigenous people.
Through this letter, I appeal to you to listen to the above demands and look into the struggle of the indigenous peoples in Sarawak.
Sincerely,
Name
Country
E-mail
Organisation
Search This Blog
Friday, September 4, 2009
Mandat Telang Usan
Hari berganti hari dan masa semakin suntuk untuk menentukan keberkesanan laungan kemajuan yang telah diluahkan dengan penduduk telang usan. Secara tak sedar, sedikit masa lagi, mandat akan kembali kepada rakyat untuk menentukan kesinambungan agenda pembangunan yang dibawa sebelum ini.Tinjauan dan pemerhatian di telang usan mungkin tidak jauh bezanya dari satu dekat yang lalu. Bak kata orang Kedah, "Pi Mai, Pi Mai Tang Tu". Mungkin itu slogan yang padan dengan apa yang dikecepai sekarang sesuai dengan harapan berikut:
1. Isu Tanah Adat atau lebih dikenali sebagai NCR (Native Customary Right): Sejak dahulu lagi tanah adat di telang usan tidak pernah diwartakan malah sering kali dibidas oleh pihak berwajib sebagai "perkara kecil". Hingga kini perkara ini semakin besar bila syarikat 'kaparat' berselindung disebalik "pembangunan" merampas hak ini dengan mudah dari tangan orang tua yang buta huruf untuk projek kelapa sawit. Tindakan ini pula disusuli dengan janji Yb dan ketua masyarakat yang sepatutnya melihat perkara ini dari pihak rakyat tetapi sebaliknya berdiri di sebelah pagar mempertahankan agenda ini bagi memberi laluan mudah bagi syarikat korporat untuk terus bermaharajalela.Atau dengan kata lain tidak menggarap impian rakyat agar mencapai "win win situation" bagi pihak penduduk, kerajaan dan syarikat swasta yang terlibat.
2. Pembalakan: Isu ini mungkin sudah lapuk dan berbilion-bilion ringgit telah dimuntahkan oleh khazanah hutan di Baram yang telah memberi nama besar kepada syarikat korporat seperti Samling, Shin Yang, Rimbunan Hijau, KTS dan sebagainya.Kini hutan dara sudah habis dilanyak,dan tinggal hutan sekunder atau temuda yang turut ditebang dengan harapan menyapu habis pokok-pokok yang sebesar betis. Kini ia sering digelar "sapu blok" atau menyapu habis sisa yang ada sebelum mendapatkan PL(Provisional Leasing) ke atas tanah untuk projek kelapa sawit seterusnya.
3. Laluan Kepada Projek Hidro di Ulu Baram: Mungkin ramai penduduk yang tidak lupa dengan nasib yang menimpa saudara di Belaga.Adakah perkara ini akan terus dibenarkan dengan mudah tanpa jaminan yang benar-benar ikhlas dari kerajaan negeri? Adakah musibah yang sama juga akan dirasai?. Jika hasil balak habis diterokai, hak tanah pula dinodai oleh projek kelapa sawit,adakah pengorbanan ini tidak cukup besar untk terus bertindak menenggelamkan semuanya?.
4. Mempolitikan semua pihak : Jika kita tahu hanya orang politik saja bermain digelanggang politik, tetapi jangan lupa pada zaman sekarang politik menular hingga ke peringkat AJKK di kampung dan orang-orang berkenaan. Sikap ini terus mengongkong pemikiran orang orang kampung daripada menerima arus perubahan dan anjakan paradigma. Semua tindakan yang berada di luar aliran pemikiran parti pemerintah sekarang dilabelkan sebagai "lawan pelitah". Tindakan yang terus mengagungkan wakil rakyat tanpa diberi peluang untuk menyalurkan idea bertentangan atau mengkritik secara bebas makin dipupuk oleh pihak tertentu. Pemainan psikologi ini mungkin menjadi faktor kekuatan pihak tertentu untuk terus berkuasa dan digunakan hingga sekarang untuk menyekat pemikiran rakyat. Sekarang,kalau anda tanya apakah itu kerajaan, jangan terkejut bila anda dijawab perintah itu=BN.
5. Jalan Raya:Keluh resah terhadap projek ini memang berkurun lama untuk menghubungkan sebatang jalan yang tidak kurang jauhnya dari ibu kota Kuala Lumpur ke Melaka. Hingga kini projek ini seakan menunggu pilihan raya akan datang untuk terus menabur janji bahawa berjuta-juta ringgit sudah disalurkan dan menanti perlaksanaan yang tidak kunjung tiba.Di manakah silapnya dan siapakah dipertanggungjawabkan. Kalau rakyat dipersalahkan, mungkin boleh diperbetulkan di dalam pilihanraya akan datang.
Semua yang dinyatakan adalah cuma permerhatian oleh mata kasar. Yang bermain disebalik tabir dan banyak perkara lagi,mungkin terus menjadi persoalan. Walau apapun cuma peringatan kepada semua "kami menolak rahsuah".Pembangunan dengan erti kata sebenar harus dilaksakan dan diteruskan bagi kemajuan semua masyarat telang usan yang telah memberi mandat dengan penuh harapan.
1. Isu Tanah Adat atau lebih dikenali sebagai NCR (Native Customary Right): Sejak dahulu lagi tanah adat di telang usan tidak pernah diwartakan malah sering kali dibidas oleh pihak berwajib sebagai "perkara kecil". Hingga kini perkara ini semakin besar bila syarikat 'kaparat' berselindung disebalik "pembangunan" merampas hak ini dengan mudah dari tangan orang tua yang buta huruf untuk projek kelapa sawit. Tindakan ini pula disusuli dengan janji Yb dan ketua masyarakat yang sepatutnya melihat perkara ini dari pihak rakyat tetapi sebaliknya berdiri di sebelah pagar mempertahankan agenda ini bagi memberi laluan mudah bagi syarikat korporat untuk terus bermaharajalela.Atau dengan kata lain tidak menggarap impian rakyat agar mencapai "win win situation" bagi pihak penduduk, kerajaan dan syarikat swasta yang terlibat.
2. Pembalakan: Isu ini mungkin sudah lapuk dan berbilion-bilion ringgit telah dimuntahkan oleh khazanah hutan di Baram yang telah memberi nama besar kepada syarikat korporat seperti Samling, Shin Yang, Rimbunan Hijau, KTS dan sebagainya.Kini hutan dara sudah habis dilanyak,dan tinggal hutan sekunder atau temuda yang turut ditebang dengan harapan menyapu habis pokok-pokok yang sebesar betis. Kini ia sering digelar "sapu blok" atau menyapu habis sisa yang ada sebelum mendapatkan PL(Provisional Leasing) ke atas tanah untuk projek kelapa sawit seterusnya.
3. Laluan Kepada Projek Hidro di Ulu Baram: Mungkin ramai penduduk yang tidak lupa dengan nasib yang menimpa saudara di Belaga.Adakah perkara ini akan terus dibenarkan dengan mudah tanpa jaminan yang benar-benar ikhlas dari kerajaan negeri? Adakah musibah yang sama juga akan dirasai?. Jika hasil balak habis diterokai, hak tanah pula dinodai oleh projek kelapa sawit,adakah pengorbanan ini tidak cukup besar untk terus bertindak menenggelamkan semuanya?.
4. Mempolitikan semua pihak : Jika kita tahu hanya orang politik saja bermain digelanggang politik, tetapi jangan lupa pada zaman sekarang politik menular hingga ke peringkat AJKK di kampung dan orang-orang berkenaan. Sikap ini terus mengongkong pemikiran orang orang kampung daripada menerima arus perubahan dan anjakan paradigma. Semua tindakan yang berada di luar aliran pemikiran parti pemerintah sekarang dilabelkan sebagai "lawan pelitah". Tindakan yang terus mengagungkan wakil rakyat tanpa diberi peluang untuk menyalurkan idea bertentangan atau mengkritik secara bebas makin dipupuk oleh pihak tertentu. Pemainan psikologi ini mungkin menjadi faktor kekuatan pihak tertentu untuk terus berkuasa dan digunakan hingga sekarang untuk menyekat pemikiran rakyat. Sekarang,kalau anda tanya apakah itu kerajaan, jangan terkejut bila anda dijawab perintah itu=BN.
5. Jalan Raya:Keluh resah terhadap projek ini memang berkurun lama untuk menghubungkan sebatang jalan yang tidak kurang jauhnya dari ibu kota Kuala Lumpur ke Melaka. Hingga kini projek ini seakan menunggu pilihan raya akan datang untuk terus menabur janji bahawa berjuta-juta ringgit sudah disalurkan dan menanti perlaksanaan yang tidak kunjung tiba.Di manakah silapnya dan siapakah dipertanggungjawabkan. Kalau rakyat dipersalahkan, mungkin boleh diperbetulkan di dalam pilihanraya akan datang.
Semua yang dinyatakan adalah cuma permerhatian oleh mata kasar. Yang bermain disebalik tabir dan banyak perkara lagi,mungkin terus menjadi persoalan. Walau apapun cuma peringatan kepada semua "kami menolak rahsuah".Pembangunan dengan erti kata sebenar harus dilaksakan dan diteruskan bagi kemajuan semua masyarat telang usan yang telah memberi mandat dengan penuh harapan.
Wednesday, September 2, 2009
Update: Seminar Tanah Adat-Long Banyok
Pursuance to previous invitation to all kampung from Baram Tengah and Tutoh Apoh, the committee of the program has arranged the below accomodation to all the guest repectively:
TAHABAS, BRIMAS and Other Special Guest: At Gau Jalong House
Long Ikang: At Puyang Lawai House
Sg Sebubu: At Oilivia Kajan House
Uma Akeh& Lg Puak: James Jau House
Long Laput: Anyi Kebing & Pius Avu House
Kuala Tutoh& Batu Belah: Saging Aning House
Pls communicate to organizer about the number of delegates for them to cater the food and other necessary arrangements.
All guest , pls refer to house owner mentioned or call the committee member for any enquiry.
Again, inviting all from Baram Tengah and Tutoh Apoh to the Seminar and see you there...!!
TAHABAS, BRIMAS and Other Special Guest: At Gau Jalong House
Long Ikang: At Puyang Lawai House
Sg Sebubu: At Oilivia Kajan House
Uma Akeh& Lg Puak: James Jau House
Long Laput: Anyi Kebing & Pius Avu House
Kuala Tutoh& Batu Belah: Saging Aning House
Pls communicate to organizer about the number of delegates for them to cater the food and other necessary arrangements.
All guest , pls refer to house owner mentioned or call the committee member for any enquiry.
Again, inviting all from Baram Tengah and Tutoh Apoh to the Seminar and see you there...!!
Sunday, August 30, 2009
Penan Struggle at Long Bangan
Until today the negotiation fail to bring down the blockade put up by Penan since 10 days ago. The conflict was started when the Penan trying to stop the logging activities involving 3 companies in that areas. As expected, the action taken by Penan prompted the goverment representative instead of company's representation organised the dialoque and negotiation session with the 'adamant' Penan.
In recent move is to persuade the Penan to lift the blockade with reasons, its hardly affected the operations of timber companies in that areas. The Penans seem in need of assistance since nobody could represent them and defend their right against the profit making companies and their own assemblyman. As such, there is no amicable solution has been made as yet since they still insist with their demands to the companies. But, they may take a risk on there own hand when in some circumstances, the enforcement by the goverment will be the last solution.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Blog Archive
-
▼
2009
(50)
- ► 03/22 - 03/29 (3)
- ► 03/29 - 04/05 (5)
- ► 04/05 - 04/12 (3)
- ► 04/12 - 04/19 (6)
- ► 04/19 - 04/26 (1)
- ► 04/26 - 05/03 (1)
- ► 08/02 - 08/09 (1)
- ► 08/09 - 08/16 (3)
- ► 08/16 - 08/23 (1)
- ► 08/23 - 08/30 (3)
- ▼ 08/30 - 09/06 (4)
- ► 09/06 - 09/13 (6)
- ► 09/13 - 09/20 (3)
- ► 09/20 - 09/27 (5)
- ► 10/18 - 10/25 (2)
- ► 10/25 - 11/01 (2)
- ► 11/01 - 11/08 (1)
-
►
2010
(10)
- ► 05/16 - 05/23 (1)
- ► 09/12 - 09/19 (3)
- ► 09/19 - 09/26 (1)
- ► 09/26 - 10/03 (1)
- ► 10/03 - 10/10 (1)
- ► 10/17 - 10/24 (2)
- ► 10/31 - 11/07 (1)
-
►
2011
(33)
- ► 01/09 - 01/16 (3)
- ► 01/30 - 02/06 (1)
- ► 02/06 - 02/13 (5)
- ► 02/13 - 02/20 (4)
- ► 02/20 - 02/27 (1)
- ► 03/13 - 03/20 (1)
- ► 03/20 - 03/27 (3)
- ► 03/27 - 04/03 (4)
- ► 04/03 - 04/10 (4)
- ► 04/10 - 04/17 (2)
- ► 04/17 - 04/24 (1)
- ► 05/01 - 05/08 (1)
- ► 07/24 - 07/31 (2)
- ► 11/20 - 11/27 (1)
Sketsa
Followers
Ways Forward
Kenyataan Mesyuarat Masyarakat Orang Asal Sarawak Sempena Seminar Mengenai Hak Tanah Orang Asal Yang Dianjurkan
Oleh SUHAKAM
27 – 29 Mac 2005
Hotel Harbour View, Kuching
KAMI, Ketua-Ketua masyarakat, ahli-ahli Jawantankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), ahli-ahli Persatuan-Persatuan Orang Asal, ahli-ahli Persatuan Rumah Panjang/Kampung serta wakil-wakil Rumah Panjang masyarakat Orang Asal di Sarawak telah bermesyuarat di Hotel Habour View, Kuching, Sarawak pada 28 – 29 Mac 2005 sempena Seminar mengenai Hak Tanah Orang Asal yang dianjurkan oleh SUHAKAM untuk membincangkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat kami.
Terlebih dahulu, kami ingin menyampaikan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada pihak SUHAKAM kerana memulakan inisiatif untuk menganjurkan Seminar sebegini yang julung kali diadakan untuk seluruh Negeri Sarawak. Adalah diharapkan bahawa inisiatif sebegini dapat diteruskan oleh pihak SUHAKAM bukan sahaja di Sarawak tetapi di seluruh Malaysia demi melindungi hak Orang Asal di Negara yang kita cintai ini.
Hasil daripada perbincangan tersebut, kami telah mengenal pasti isu dan masalah yang sedang kami hadapi seperti berikut:
1. Kawasan Tanah Adat kami diceroboh oleh syarikat-syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan komersial secara besar-besaran dan pembangunan-pembangunan yang lain tanpa terlebih dahulu mendapat izin dan persetujuan dari kami;
2. Pencerobohan oleh syarikat-syarikat swasta tersebut telah melanggar adat, budaya dan tatasusila kaum masyarakat kami. Syarikat-syarikat tersebut juga tidak menghormati Hak Adat kami dan telah mencabuli hak tanah NCR kami terutamanya ke atas “Pulau” dan “Pemakai Menoa” kami;
3. Kerajaan Negeri Sarawak sering kali mengeluarkan “Provisional Lease” dan lesen pembalakan sebarangan kepada syarikat-syarikat swasta yang melibatkan kawasan Tanah Adat kami tanpa terlebih dahulu memaklum dan mendapat keizinan bebas kami (without our free prior informed consent);
4. Tempoh 60 hari daripada tarikh warta dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri kepada masyarakat kami untuk mengemukakan tuntutan pampasan ganti-rugi terhadap harta-benda kami sekiranya Tanah Adat kami diambil milik /dihapus (acquired) oleh Kerajaan Negeri adalah terlalu singkat dan warta tersebut tidak tersebar ke semua lapisan masyarakat kami;
5. Pampasan yang kami terima daripada Kerajaan Negeri jika Tanah Adat kami diambil milik oleh Kerajaan adalah hanya untuk harta-benda dan tanaman yang terdapat di atas Tanah Adat kami dan tidak termasuk nilai sebenar tanah tersebut. Pampasan yang diterima untuk harta-benda dan tanaman kami juga tidak setimpal dengan nilai pasaran terkini;
6. Kebanyakkan Tanah Adat kami tidak mempunyai rekod atau dokumen rasmi yang mengesahkan bahawa Tanah Adat yang kami duduki adalah hak milik kami. Kerajaan Negeri tidak menjalankan survei pemetaan ke atas sempadan kawasan Tanah Adat kami oleh itu sering terjadi konflik di antara pihak kami dengan syarikat-syarikat swasta;
7. Akibat daripada aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan dan industri-industri ekstraktif yang dilaksanakan di atas Tanah Adat kami maka terjadinya kerosakkan terhadap tanaman-tanaman serta harta benda kami. Pencemaran alam sekitar juga sering berlaku, contohnya berlakunya tanah runtuh, air sungai menjadi keruh dan cetek akibat lumpur lalu mengakibatkan banjir dan serta menjejaskan sumber air minuman kami.
Dengan Kenyataan ini kami mengesa SUHAKAM untuk meyarankan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Sarawak untuk:
1. melindungi Hak Adat (NCR) dan hak-hak kami di atas tanah adat serta sumber daya kami dengan meminda Seksyen 5(3) Kanun Tanah Sarawak (Sarawak Land Code) berkenaan dengan penghapusan Hak Adat masyarakat Orang Asal ke atas Tanah Adat untuk tujuan umum di mana sebelum hak masyarakat orang asal ke atas Tanah Adat dihapuskan suatu sesi dialog harus diadakan dengan masyarakat yang terlibat;
2. menjalan survei pemetaan dan merekodkan semua tanah NCR masyarakat Orang Asal di Sarawak serta memberikan dokumen rasmi yang mengesahkan hak milik Orang Asal ke atas Tanah Adat, dengan ini, konflik tentang kawasan dan hak-hak tanah antara masyarakat orang asal dan kerajaan dapat di atasi;
3. menghentikan pengeluaran “provisional lease” dan lesen pembalakan secara sebarangan kepada syarikat-syarikat perladangan dan pembalakan yang melibatkan kawasan tanah NCR kami sehingga survei pemetaan dapat dilaksanakan untuk menentukkan lokasi dan keluasan “Provisional Lease” dan lesan balak tersebut dan mengeluarkannya daripada Tanah Adat kami sekiranya didapati telah memasuki kawasan tersebut;
4. mengarahkan syarikat-syarikat swasta yang beroperasi dalam kawasan Tanah Adat kami untuk menghentikan kegiatan mereka dengan segera sehingga pertikaian hak ke atas tanah tersebut diselesaikan;
5. menghapuskan tempoh 60 hari untuk warta kerajaan yang mewartakan pengambilan hak milik Tanah Adat kepada Tanah Kerajaan dan sebaliknya mengadakan perbincangan dengan semua pemilik tanah yang terlibat sehingga sebuah penyelesaian dipersetujui oleh semua pihak;
6. mengumum dan mengedar salinan warta kerajaan tentang projek atau rancangan kerajaan yang berkaitan dengan hak NCR kami kepada tiap-tiap rumah panjang/kampung di kawasan yang terlibat/terjejas oleh warta tersebut;
7. memberitahu dan mengadakan perjumpaan dengan semua lapisan masyarakat rumah panjang/kampung mengenai perancangan pembangunan tanah adat di kawasan kami, seterusnya menghormati segala keputusan yang diambil oleh masyarakat kami;
8. membayar pampasan untuk Tanah Adat yang diambil milik oleh kerajaan yang setimpal dengan nilai pasaran terkini dan tidak terhad kepada tanam-tanaman dan harta-benda di atas tanah tetapi termasuk nilai sebenar tanah tersebut;
9. mengubal dan meminda undang-undang yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal supaya ia mesra Orang Asal serta menyokong undang-undang adat masyarakat Orang Asal demi memperkukuhkan hak mereka dan bukannya menghakis hak tersebut;
10. meminda Kanun Tanah Sarawak untuk khususnya memasuki “pulau”, “temuda” dan “pemakai menoa” di bawah definisi Tanah Adat Orang Asal (Native Customary Land) di bawah Seksyen 2 Kanun tersebut;
11. meminda Bahagian IV “Practice of Land Surveyors ETC.” Seksyen 17 Ordinan Jurukur Tanah (Land Surveyors Ordinance) yang mengatakan “without prejudice to Section 104 of the Code, no person shall unless he is a land surveyor” dengan “Nothing in this Ordinance shall affect the righ of any person, not being a land surveyor to undertake surveys other than title surveys”.
12. menubuhkan suatu pesuruhanjaya bebas khas (National Native Land Commission) untuk mengendali hal-hal dan menyelesaikan isu-isu yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal di Malaysia.
Maka kami dengan sebulat suara menyatakan sokongan kami ke atas usaha yang diambil untuk menyelesaikan isu-isu dan masalah-masalah kami seperti di atas:
Nama/Persatuan:
1. Jetli Jelian
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit
2. Usang Ak Labit
Persatuan Gerempong Anembiak Pelugau (GAP), Balingian
3. Nyalau Ak Geli
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA)
4. Bangau Ak Panggai
Persatuan Gerempong Rakyat Ulu Balingian – Ai Tepus (GERUBAT)
5. TR. Siba Ak Bunsu
Jaringan Tanah Hak Adat Bangsa Asal Sarawak (TAHABAS)
6. TR. Banyang Ak Ramai
ADC Rumah Banyang & Rumah Agam, Bintulu
7. Ibi Ak Uding
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Merakai, Serian
8. Unus Ak Kalom
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Sebuyau, Simunjan
9. Limi Ak Kundi
Melikin Bukar Sadong Association (MEBUSA), Kpg. Pa’on Gahat, Serian
10. TR. Christopher Ak Ambu
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
11. Masa Ak Nangkai
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
12. Jacob Ak Imang
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
13. Anthony Belon
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
14. TR. Engkana Ak Talap
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
15. Maurice Ak Aben
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit
16. Jesus Robin Ak Timboo
Persatuan Masyarakat Sungai Gelasah – Suai, Suai
17. Francis Ak Imban
Persatuan Masyarakat Iban Bong-Teru, Tinjar, Baram (BICA)
18. Pauli bin Amus
Kpg. Hilir Meludam, Betong
19. Kathleen Supang
Kpg. Abok, Pantu, Sri Aman
20. Walter Chambers Najod
21. Alias Bon Ak Ulat
Persatuan Rumah Ulat, Sungai Manong, Niah
22. Jeron Ak Loben
SADDA, Bau
23. Bihai Ak Nyah
JKKK Krokong, Bau
Oleh SUHAKAM
27 – 29 Mac 2005
Hotel Harbour View, Kuching
KAMI, Ketua-Ketua masyarakat, ahli-ahli Jawantankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), ahli-ahli Persatuan-Persatuan Orang Asal, ahli-ahli Persatuan Rumah Panjang/Kampung serta wakil-wakil Rumah Panjang masyarakat Orang Asal di Sarawak telah bermesyuarat di Hotel Habour View, Kuching, Sarawak pada 28 – 29 Mac 2005 sempena Seminar mengenai Hak Tanah Orang Asal yang dianjurkan oleh SUHAKAM untuk membincangkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat kami.
Terlebih dahulu, kami ingin menyampaikan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada pihak SUHAKAM kerana memulakan inisiatif untuk menganjurkan Seminar sebegini yang julung kali diadakan untuk seluruh Negeri Sarawak. Adalah diharapkan bahawa inisiatif sebegini dapat diteruskan oleh pihak SUHAKAM bukan sahaja di Sarawak tetapi di seluruh Malaysia demi melindungi hak Orang Asal di Negara yang kita cintai ini.
Hasil daripada perbincangan tersebut, kami telah mengenal pasti isu dan masalah yang sedang kami hadapi seperti berikut:
1. Kawasan Tanah Adat kami diceroboh oleh syarikat-syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan komersial secara besar-besaran dan pembangunan-pembangunan yang lain tanpa terlebih dahulu mendapat izin dan persetujuan dari kami;
2. Pencerobohan oleh syarikat-syarikat swasta tersebut telah melanggar adat, budaya dan tatasusila kaum masyarakat kami. Syarikat-syarikat tersebut juga tidak menghormati Hak Adat kami dan telah mencabuli hak tanah NCR kami terutamanya ke atas “Pulau” dan “Pemakai Menoa” kami;
3. Kerajaan Negeri Sarawak sering kali mengeluarkan “Provisional Lease” dan lesen pembalakan sebarangan kepada syarikat-syarikat swasta yang melibatkan kawasan Tanah Adat kami tanpa terlebih dahulu memaklum dan mendapat keizinan bebas kami (without our free prior informed consent);
4. Tempoh 60 hari daripada tarikh warta dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri kepada masyarakat kami untuk mengemukakan tuntutan pampasan ganti-rugi terhadap harta-benda kami sekiranya Tanah Adat kami diambil milik /dihapus (acquired) oleh Kerajaan Negeri adalah terlalu singkat dan warta tersebut tidak tersebar ke semua lapisan masyarakat kami;
5. Pampasan yang kami terima daripada Kerajaan Negeri jika Tanah Adat kami diambil milik oleh Kerajaan adalah hanya untuk harta-benda dan tanaman yang terdapat di atas Tanah Adat kami dan tidak termasuk nilai sebenar tanah tersebut. Pampasan yang diterima untuk harta-benda dan tanaman kami juga tidak setimpal dengan nilai pasaran terkini;
6. Kebanyakkan Tanah Adat kami tidak mempunyai rekod atau dokumen rasmi yang mengesahkan bahawa Tanah Adat yang kami duduki adalah hak milik kami. Kerajaan Negeri tidak menjalankan survei pemetaan ke atas sempadan kawasan Tanah Adat kami oleh itu sering terjadi konflik di antara pihak kami dengan syarikat-syarikat swasta;
7. Akibat daripada aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan dan industri-industri ekstraktif yang dilaksanakan di atas Tanah Adat kami maka terjadinya kerosakkan terhadap tanaman-tanaman serta harta benda kami. Pencemaran alam sekitar juga sering berlaku, contohnya berlakunya tanah runtuh, air sungai menjadi keruh dan cetek akibat lumpur lalu mengakibatkan banjir dan serta menjejaskan sumber air minuman kami.
Dengan Kenyataan ini kami mengesa SUHAKAM untuk meyarankan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Sarawak untuk:
1. melindungi Hak Adat (NCR) dan hak-hak kami di atas tanah adat serta sumber daya kami dengan meminda Seksyen 5(3) Kanun Tanah Sarawak (Sarawak Land Code) berkenaan dengan penghapusan Hak Adat masyarakat Orang Asal ke atas Tanah Adat untuk tujuan umum di mana sebelum hak masyarakat orang asal ke atas Tanah Adat dihapuskan suatu sesi dialog harus diadakan dengan masyarakat yang terlibat;
2. menjalan survei pemetaan dan merekodkan semua tanah NCR masyarakat Orang Asal di Sarawak serta memberikan dokumen rasmi yang mengesahkan hak milik Orang Asal ke atas Tanah Adat, dengan ini, konflik tentang kawasan dan hak-hak tanah antara masyarakat orang asal dan kerajaan dapat di atasi;
3. menghentikan pengeluaran “provisional lease” dan lesen pembalakan secara sebarangan kepada syarikat-syarikat perladangan dan pembalakan yang melibatkan kawasan tanah NCR kami sehingga survei pemetaan dapat dilaksanakan untuk menentukkan lokasi dan keluasan “Provisional Lease” dan lesan balak tersebut dan mengeluarkannya daripada Tanah Adat kami sekiranya didapati telah memasuki kawasan tersebut;
4. mengarahkan syarikat-syarikat swasta yang beroperasi dalam kawasan Tanah Adat kami untuk menghentikan kegiatan mereka dengan segera sehingga pertikaian hak ke atas tanah tersebut diselesaikan;
5. menghapuskan tempoh 60 hari untuk warta kerajaan yang mewartakan pengambilan hak milik Tanah Adat kepada Tanah Kerajaan dan sebaliknya mengadakan perbincangan dengan semua pemilik tanah yang terlibat sehingga sebuah penyelesaian dipersetujui oleh semua pihak;
6. mengumum dan mengedar salinan warta kerajaan tentang projek atau rancangan kerajaan yang berkaitan dengan hak NCR kami kepada tiap-tiap rumah panjang/kampung di kawasan yang terlibat/terjejas oleh warta tersebut;
7. memberitahu dan mengadakan perjumpaan dengan semua lapisan masyarakat rumah panjang/kampung mengenai perancangan pembangunan tanah adat di kawasan kami, seterusnya menghormati segala keputusan yang diambil oleh masyarakat kami;
8. membayar pampasan untuk Tanah Adat yang diambil milik oleh kerajaan yang setimpal dengan nilai pasaran terkini dan tidak terhad kepada tanam-tanaman dan harta-benda di atas tanah tetapi termasuk nilai sebenar tanah tersebut;
9. mengubal dan meminda undang-undang yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal supaya ia mesra Orang Asal serta menyokong undang-undang adat masyarakat Orang Asal demi memperkukuhkan hak mereka dan bukannya menghakis hak tersebut;
10. meminda Kanun Tanah Sarawak untuk khususnya memasuki “pulau”, “temuda” dan “pemakai menoa” di bawah definisi Tanah Adat Orang Asal (Native Customary Land) di bawah Seksyen 2 Kanun tersebut;
11. meminda Bahagian IV “Practice of Land Surveyors ETC.” Seksyen 17 Ordinan Jurukur Tanah (Land Surveyors Ordinance) yang mengatakan “without prejudice to Section 104 of the Code, no person shall unless he is a land surveyor” dengan “Nothing in this Ordinance shall affect the righ of any person, not being a land surveyor to undertake surveys other than title surveys”.
12. menubuhkan suatu pesuruhanjaya bebas khas (National Native Land Commission) untuk mengendali hal-hal dan menyelesaikan isu-isu yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal di Malaysia.
Maka kami dengan sebulat suara menyatakan sokongan kami ke atas usaha yang diambil untuk menyelesaikan isu-isu dan masalah-masalah kami seperti di atas:
Nama/Persatuan:
1. Jetli Jelian
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit
2. Usang Ak Labit
Persatuan Gerempong Anembiak Pelugau (GAP), Balingian
3. Nyalau Ak Geli
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA)
4. Bangau Ak Panggai
Persatuan Gerempong Rakyat Ulu Balingian – Ai Tepus (GERUBAT)
5. TR. Siba Ak Bunsu
Jaringan Tanah Hak Adat Bangsa Asal Sarawak (TAHABAS)
6. TR. Banyang Ak Ramai
ADC Rumah Banyang & Rumah Agam, Bintulu
7. Ibi Ak Uding
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Merakai, Serian
8. Unus Ak Kalom
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Sebuyau, Simunjan
9. Limi Ak Kundi
Melikin Bukar Sadong Association (MEBUSA), Kpg. Pa’on Gahat, Serian
10. TR. Christopher Ak Ambu
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
11. Masa Ak Nangkai
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
12. Jacob Ak Imang
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
13. Anthony Belon
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
14. TR. Engkana Ak Talap
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman
15. Maurice Ak Aben
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit
16. Jesus Robin Ak Timboo
Persatuan Masyarakat Sungai Gelasah – Suai, Suai
17. Francis Ak Imban
Persatuan Masyarakat Iban Bong-Teru, Tinjar, Baram (BICA)
18. Pauli bin Amus
Kpg. Hilir Meludam, Betong
19. Kathleen Supang
Kpg. Abok, Pantu, Sri Aman
20. Walter Chambers Najod
21. Alias Bon Ak Ulat
Persatuan Rumah Ulat, Sungai Manong, Niah
22. Jeron Ak Loben
SADDA, Bau
23. Bihai Ak Nyah
JKKK Krokong, Bau
Hakikat NCR
Sumber: Asas Tanah NCR Kayan Kenyah Diperjadikan: Adet Kayan Kenyah 1994, Seksyen 84
Oleh: Temenggong Pahang Deng Anyi.
Clause 23: …..Hakikatnya, sejak tahun 1970 memang Ketua Masyarakat Kayan Kenyah sudah berkali-kali dan bermati-matian momohon Kerajaan menyukat tanah dan memohon surat-surat yang perlu. Kerajaan selalu menjawab tidak perlu memberi surat tanah temuda. Dengan alasan tanah NCR tidak boleh diambil oleh orang lain kerana ia diiktiraf oleh kerajaan. Kebun-kebun adalah sebagai geran tanah kamu yang di pedalaman. Kampung kamu sudah beratus tahun berada di sana itulah sebagai bukti dan geran tanah kamu katanya. Tetapi yang terjadi sekarang kompeni tidak peduli. Apabila tuntutan dan permintaan orang tempatan tidak ditunai dan tidak dipedulikan oleh kompeni, terpaksalah mereka mengambil tindakan Undang-Undang, malah juga melanggar undang-undang bagi meneggakan keadilan serta menuntut hak mereka. Perkara ini harus diberi perhatian sewajarnya oleh pihak kerajaan dan mempastikan masyarakat kami tidak ditindas, disamping hak kami wajib dihormati.
Oleh: Temenggong Pahang Deng Anyi.
Clause 23: …..Hakikatnya, sejak tahun 1970 memang Ketua Masyarakat Kayan Kenyah sudah berkali-kali dan bermati-matian momohon Kerajaan menyukat tanah dan memohon surat-surat yang perlu. Kerajaan selalu menjawab tidak perlu memberi surat tanah temuda. Dengan alasan tanah NCR tidak boleh diambil oleh orang lain kerana ia diiktiraf oleh kerajaan. Kebun-kebun adalah sebagai geran tanah kamu yang di pedalaman. Kampung kamu sudah beratus tahun berada di sana itulah sebagai bukti dan geran tanah kamu katanya. Tetapi yang terjadi sekarang kompeni tidak peduli. Apabila tuntutan dan permintaan orang tempatan tidak ditunai dan tidak dipedulikan oleh kompeni, terpaksalah mereka mengambil tindakan Undang-Undang, malah juga melanggar undang-undang bagi meneggakan keadilan serta menuntut hak mereka. Perkara ini harus diberi perhatian sewajarnya oleh pihak kerajaan dan mempastikan masyarakat kami tidak ditindas, disamping hak kami wajib dihormati.