Search This Blog

Friday, April 3, 2009

Native To Identify Their NCR

The native were advised to identify their 'Temuda' land as proposed by YB Lihan Jok recently. After which, the list of claimants will be submitted for title claim. But the move is not clear about to assist the native to claim all the land in their territorial domain of which include 'Temuda' and 'Pulau' where their right has been created hundred years ago.

As such, their is no solution to these matters as .....

Thursday, April 2, 2009

Najib-The 6th PM

Datuk Seri NAjib Tun Razak takes the oath as 6th PM before the King today.

Wednesday, April 1, 2009

Mandat Dari Telang Usan


Untuk menggarap harapan yang besar bagi meneruskan satu penggal lagi mandat di Baram dijangka akan menghadapi rintangan yang getir terutamanya kesan daripada isu semasa yang semakin mendapat perhatian masyarakat setempat. Penggal lima tahun yang diberikan saudara Lihan Jok akan melabuhkan tirai tidak lama lagi. Ketika ini, sudah tentu usaha yang berlipat ganda diperlukan bagi memenangi semula hati rakyat di DUN Telang Usan yang kian lama semakin pudar hasil hentaman dari pihak pembangkang dan golongan muda yang mula melibatkan diri di dalam cakap-cakap politik. Usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan selama ini dikatakan sangat lapuk dan tidak memahami agenda pembangunan yang sebenar serta perlaksanaan projek bagaikan melepaskan batuk ditangga serta tersasar dari matlamat sebenar.

Suatu ketika dahulu, isu pembalakan menjadi satu modal dimainkan di dalam perbahasan politik. Namin, tomahan dan dakwaan yang dikatakan tidak berasas itu mampu ditepis dan berjaya meyakinkan rakyat untuk meneruskan pentadbiran di DUN Telang Usan. Selain isu pembalakkan, penduduk dikejutkan dengan perluasan empayar projek penanaman kelapa sawit yang turut memberi laluan yang mudah kepada syarikat-syarikat korporat meneroka tanah adat orang asal di situ. Isu ini menjadi semakin hangat kerana dikatakan kegagalan pihak berwajib mengiktiraf tanah adat orang asal atau NCR (Native Customary Right) yang didakwa meliputi semua tanah di dalam kawasan sempadan kampung termasuk ‘pulau’. Justeru, banyak suara semakin lantang mempersoalkan peruntukan di dalam Sarawak Land Code yang yang mengabaikan hak terhadap tanah adat mereka. Untuk menjawap persoalan yang bermain di minda rakyat bukanlah sesuatu yang mudah kerana mereka telah mengalami mimpi yang memeritkan dan tangisan mereka tidak kedengaran. Di dalam keadaan tertentu jalan penyelesaian berakhir di Mahkamah.

Baru-baru ini projek penanaman kelapa sawit telah diperluaskan di bahagian Baram secara langsung menyebabkan banyak kampung yang terpaksa mengorbankan tanah mereka demi memberi laluan kepada projek yang dikatakan memberi pulangan yang lumayan kepada masyarakat, lantas membebaskan mereka dari belenggu kemiskinan. Kampung yang terlibat seperti Long Panai, Long Ikang dan Long Banyok mula mempersoalkan pulangan bakal dijanjikan oleh badan korporat dalam tempoh konsesi yang boleh menjangkau 99 tahun. Kerisauan juga ditunjukan oleh sesetangah pihak tentang hala tuju mereka kerana selama ini hanya bergantung dengan tanah untuk bercucuk tanam dan mencari hasih hutan. Mungkin juga projek-projek seumpama ini yang telah diusahakan di tempat lain tidak memberi khabar gembira kepada masyrakat. Keuntungan yang dijanjikan oleh syarikat korporat dan kerajaan masih kabur dan juga mungkin bergantung kepada prestasi syrarikat yang seiring dengan keadaan ekonomi semasa. Di dalam kes tiga kampung yang telah dinyatakan, imbuhan yang bakal dinikmati adalah dalam bentuk pampasan sebanyak RM300.00/Hektar dan juga sagu hati yang bersifat sementara. Mungkinkah angka ini amat memeranjatkan atau tidak boleh diterima akal di dalam kontek kejujuran membasmi kemiskinan. Ketelusan di dalam perlaksanaan projek seumpama ini masih lagi tidak bersifat terbuka dan masih memerlukan campur tangan pihak kerajaan bagi mencapai keputusan menang-menag kepada pihak terlibat. Keadaan semakin rumit apabila suara-suara kecil dari pelosok kampung diabaikan kerana perjanjian konsesi tanah disajikan kepada wakil mereka seperti Ketua Kampung dan Penghulu sahaja.Justeru itu mengetepikan hak individu yang terlibat.

Beralih dari isu tanah, kemudahan awam juga mendapat cemuhan yang meluas seperti jalan raya dan kemudahan kesihatan. Kisah jalan utama yang menghubungi Bandar Miri ke kawasan pedalam ulu Baram hingga kini tidak pernah selesai. Keluhan rakyat yang terpaksa meredah jalan yang berlopak dan tidak berturap ini biasa sahaja didengar malahan ada yang menggelarnya sebagai ‘Hell Highway’. Kini keadaan masih tidak berubah meskipun berbillion ringgit yang pernah dijanjikan untuk memajukan kawasan luar Bandar diwar-warkan oleh kerajaan. Orang Ulu memang mempunyai semangat yang kental dan rajin berusaha. Malah ada yang mula berjinak-jinak dengan perniagaan seperti yang kita lihat di semua kampung terdapat banyak kedai runcit dan perniagaan yang dibuka terutamanya di Long Bedian dan Long San.Ada juga sebilangan yang berjiwa usahawan petani yang mula melihat jauh untuk membuat ladang kelapa sawit, getah dan lada hitam secara persendirian. Ketiadaan jalan raya yang elok amat menyukarkan dan mereka terpaksa menyerap kos yang tinggi untuk pengangkutan ditambah dengan harga minyak yang tidak dikawal selia. Ada juga menaruh harapan sekira adanya jalan raya, aktiviti perniagaan mudah dijalankan dan juga hasil-hasil pertanian juga boleh dipasarkan ke Bandar Miri. Disamping itu juga, kebergantungan kepada jalan sungai sebagai pengangkutan utama dikurangkan dan juga menjimatkan masa.

Kemampuan wakil rakyat merealisasikan impian ini adalah menjadi satu kayu pengukur sejauh mana konsep pembangunan yang sebenar dapat dilaksanakan. Penggal pentadbiran bersilih ganti dan orang yang memegang portfolio adalah orang yang sama dengan visi yang sama tanpa mengotakan semua janji yang ditabur. Situasi ini mungkin mengundang kepada sikap fobia dan bosan dikalangan rakyat lebih-lebih penggal DUN sudah hampir kepada penghujung. Segala aktiviti dan cadangan projek dan penjelasan berkenaan tanah NCR ketika ini mungkin dianggap gimik politik yang tidak berkesudahan atau menagih simpati rakyat untuk mendapatkan kembali mandat. Mungkinkah rakyat akan terus seperti pungguk merindukan bulan. Atau wakil rakyat bagaikan melepaskan batuk di tangga. Walaubagaimanapun berbalik kepada prinsip, tepuk dada tanyalah selera kerana segala hak ditangan kita untuk memilih dan memberi mandat kepada wakil untuk menerajui semua kaum di Telang Usan untuk merealisasikan impian pembangunan secara total

Tuesday, March 31, 2009


Perasmian Kampung Long Banyok Baram.

Sempena perasmian Kampung Long Banyok anjuran JKKK kampung, berikut adalah atur cara yang telah digariskan pada hari tersebut:


Tarikh: 25 Julai 2009 (Sabtu)
Tempat: Kampung Long Banyok, Baram
Masa: 8.30am -
VVIP: YB Dato' Jacob Dungau Sagan MP 220 Baram, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Pembangunan Industri Malaysia
VIP : YB Lihan Jok
: YBhg. Robert Laing Anyie
: Temenggong, Pemanca & Penghulu (Baram Tengah/Ulu/Tutoh)
: Ketua Kaum (yang berkenaan)

Pada hari perasmian ini, anak-anal Morek yang berada di bandar dijemput untuk datang menghadiri dan menjayakan majlis tersebut. Mengikut perancangan awal MP Baram dan DUN Telang Usan dijadual hadir.

Monday, March 30, 2009

Apa Yang Kita Faham ??

DUN Telang Usan merupakan salah satu daerah pentadbiran yang luas. Usaha membangunkan kawasan ini merupakan satu cabaran yang amat getir bagi wakil penduduk. Antara kelemahan dari perspektif politik yang menyumbang kepada kemunduran orang tempatan yang ada di sini adalah:

1. Kurangnya pemantauan aspek pembangunan setempat terutamanya dari aspek kemudahan infrastruktur dan kesihatan. Sehingga sekarang kemudahan ini hanya dinikmati hanya segelintir golongan penduduk malah ada yang terus terpinggir terutama yang duduk jauh di kawasan pedalaman.
2. Ketelusan system perancangan pembangunan luar Bandar yang di war-war kan oleh kerajaan yang memerintah masih banyak dipertikaikan. Berbilion ringgit diperuntukan kepada kerajaan negeri untuk tujuan ini, namun bantuan yang ditujukan tersasar dari matlamat. Contoh jalan pedalaman dari Miri ke Hulu Baram hingga kini masih terabai. Rakyat sudah matang dengan taktik yang dimainkan oleh orang politik berkenaan dengan isu ini. Baru-baru ini wakil BN dari Sabah, Datuk Ghafur Salleh sendiri mengakui bahawa wujudnya kelemahan di dalam penyaluran batuan kerajaan kepada golongan sasaran dan juga kurang pemantaun oleh EPU hasil daripada wang yang dibelanjakan.
3. Cara kepimpinan dan pentadbiran yang terlalu lama juga mengaplikasi cara yang sudah lapuk dan terlebih ‘mesra rakyat’. Di kalangan Orang Ulu, Ketua Kampung adalah mewakili suara mereka dan juga Penghulu. Manakala YB pula merupakan idola dan amat disanjung tinggi sehinggakan aspek pentadbiran wakil mereka ini diabaikan. Tengok sendiri beza apabila YB naik rumah panjang kita berbanding dengan YB di pergi ke kawasan membangun di semenanjung. YB adalah wakil masyarakat, yang boleh dibawa berbincang, berkongsi pendapat, dan melihat pandangan rakyat. Namun pemikiran kita juga disekat sehingga menganggap YB seperti pemegang kuasa tertinggi, dihormati dengan cara kita yang terlebih ‘mesra’. Kerajaan pulah disamakan dengan BN. Sebut saja lawan BN, kita menentang ‘perintah’.
4. Konsep pembangunan itu sendiri juga kurang dihayati oleh masyarakat. Bagi generator, tangki air, bagi zink, mesin padi, jalan kem balak, itulah pembangunan. Di Semenanjung, kekurangan bekalan air dalam beberapa hari sahaja, rakyat sudah melatah dan isu sampai ke Parlimen. Jambatan MRR2 retak, satu Malaysia kecoh disebabkan ramai pengguna yang terlibat. Masyarakat kita dan YB kita, tak ada air paip pun tak apa janji ada tangki. Tak ada jambatan pun tak apa, janji pandai berenang menyeberang sungai. Tak ada SESCO taka apa, janji ada generator. Pemikiran seumpama ini telah diterapkan oleh YB kita kepada orang tua kita bahawa itu lah pembangunan. ‘Perintah’ bagi sekolah, ‘perintah’ bagi biasiswa untuk anak-anak adalah perkara yang biasa dilaungkan. Tapi jangan lupa duit cukai yang ‘perintah’ kutip dari titik peluh kita yang bekerja memang patut untuk tujuan itu.

Sketsa

Sketsa

Followers

Ways Forward

Kenyataan Mesyuarat Masyarakat Orang Asal Sarawak Sempena Seminar Mengenai Hak Tanah Orang Asal Yang Dianjurkan
Oleh SUHAKAM

27 – 29 Mac 2005
Hotel Harbour View, Kuching


KAMI, Ketua-Ketua masyarakat, ahli-ahli Jawantankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), ahli-ahli Persatuan-Persatuan Orang Asal, ahli-ahli Persatuan Rumah Panjang/Kampung serta wakil-wakil Rumah Panjang masyarakat Orang Asal di Sarawak telah bermesyuarat di Hotel Habour View, Kuching, Sarawak pada 28 – 29 Mac 2005 sempena Seminar mengenai Hak Tanah Orang Asal yang dianjurkan oleh SUHAKAM untuk membincangkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat kami.

Terlebih dahulu, kami ingin menyampaikan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada pihak SUHAKAM kerana memulakan inisiatif untuk menganjurkan Seminar sebegini yang julung kali diadakan untuk seluruh Negeri Sarawak. Adalah diharapkan bahawa inisiatif sebegini dapat diteruskan oleh pihak SUHAKAM bukan sahaja di Sarawak tetapi di seluruh Malaysia demi melindungi hak Orang Asal di Negara yang kita cintai ini.

Hasil daripada perbincangan tersebut, kami telah mengenal pasti isu dan masalah yang sedang kami hadapi seperti berikut:

1. Kawasan Tanah Adat kami diceroboh oleh syarikat-syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan komersial secara besar-besaran dan pembangunan-pembangunan yang lain tanpa terlebih dahulu mendapat izin dan persetujuan dari kami;

2. Pencerobohan oleh syarikat-syarikat swasta tersebut telah melanggar adat, budaya dan tatasusila kaum masyarakat kami. Syarikat-syarikat tersebut juga tidak menghormati Hak Adat kami dan telah mencabuli hak tanah NCR kami terutamanya ke atas “Pulau” dan “Pemakai Menoa” kami;

3. Kerajaan Negeri Sarawak sering kali mengeluarkan “Provisional Lease” dan lesen pembalakan sebarangan kepada syarikat-syarikat swasta yang melibatkan kawasan Tanah Adat kami tanpa terlebih dahulu memaklum dan mendapat keizinan bebas kami (without our free prior informed consent);

4. Tempoh 60 hari daripada tarikh warta dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri kepada masyarakat kami untuk mengemukakan tuntutan pampasan ganti-rugi terhadap harta-benda kami sekiranya Tanah Adat kami diambil milik /dihapus (acquired) oleh Kerajaan Negeri adalah terlalu singkat dan warta tersebut tidak tersebar ke semua lapisan masyarakat kami;

5. Pampasan yang kami terima daripada Kerajaan Negeri jika Tanah Adat kami diambil milik oleh Kerajaan adalah hanya untuk harta-benda dan tanaman yang terdapat di atas Tanah Adat kami dan tidak termasuk nilai sebenar tanah tersebut. Pampasan yang diterima untuk harta-benda dan tanaman kami juga tidak setimpal dengan nilai pasaran terkini;

6. Kebanyakkan Tanah Adat kami tidak mempunyai rekod atau dokumen rasmi yang mengesahkan bahawa Tanah Adat yang kami duduki adalah hak milik kami. Kerajaan Negeri tidak menjalankan survei pemetaan ke atas sempadan kawasan Tanah Adat kami oleh itu sering terjadi konflik di antara pihak kami dengan syarikat-syarikat swasta;

7. Akibat daripada aktiviti-aktiviti pembalakan, perladangan dan industri-industri ekstraktif yang dilaksanakan di atas Tanah Adat kami maka terjadinya kerosakkan terhadap tanaman-tanaman serta harta benda kami. Pencemaran alam sekitar juga sering berlaku, contohnya berlakunya tanah runtuh, air sungai menjadi keruh dan cetek akibat lumpur lalu mengakibatkan banjir dan serta menjejaskan sumber air minuman kami.

Dengan Kenyataan ini kami mengesa SUHAKAM untuk meyarankan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Sarawak untuk:

1. melindungi Hak Adat (NCR) dan hak-hak kami di atas tanah adat serta sumber daya kami dengan meminda Seksyen 5(3) Kanun Tanah Sarawak (Sarawak Land Code) berkenaan dengan penghapusan Hak Adat masyarakat Orang Asal ke atas Tanah Adat untuk tujuan umum di mana sebelum hak masyarakat orang asal ke atas Tanah Adat dihapuskan suatu sesi dialog harus diadakan dengan masyarakat yang terlibat;

2. menjalan survei pemetaan dan merekodkan semua tanah NCR masyarakat Orang Asal di Sarawak serta memberikan dokumen rasmi yang mengesahkan hak milik Orang Asal ke atas Tanah Adat, dengan ini, konflik tentang kawasan dan hak-hak tanah antara masyarakat orang asal dan kerajaan dapat di atasi;

3. menghentikan pengeluaran “provisional lease” dan lesen pembalakan secara sebarangan kepada syarikat-syarikat perladangan dan pembalakan yang melibatkan kawasan tanah NCR kami sehingga survei pemetaan dapat dilaksanakan untuk menentukkan lokasi dan keluasan “Provisional Lease” dan lesan balak tersebut dan mengeluarkannya daripada Tanah Adat kami sekiranya didapati telah memasuki kawasan tersebut;

4. mengarahkan syarikat-syarikat swasta yang beroperasi dalam kawasan Tanah Adat kami untuk menghentikan kegiatan mereka dengan segera sehingga pertikaian hak ke atas tanah tersebut diselesaikan;

5. menghapuskan tempoh 60 hari untuk warta kerajaan yang mewartakan pengambilan hak milik Tanah Adat kepada Tanah Kerajaan dan sebaliknya mengadakan perbincangan dengan semua pemilik tanah yang terlibat sehingga sebuah penyelesaian dipersetujui oleh semua pihak;

6. mengumum dan mengedar salinan warta kerajaan tentang projek atau rancangan kerajaan yang berkaitan dengan hak NCR kami kepada tiap-tiap rumah panjang/kampung di kawasan yang terlibat/terjejas oleh warta tersebut;

7. memberitahu dan mengadakan perjumpaan dengan semua lapisan masyarakat rumah panjang/kampung mengenai perancangan pembangunan tanah adat di kawasan kami, seterusnya menghormati segala keputusan yang diambil oleh masyarakat kami;

8. membayar pampasan untuk Tanah Adat yang diambil milik oleh kerajaan yang setimpal dengan nilai pasaran terkini dan tidak terhad kepada tanam-tanaman dan harta-benda di atas tanah tetapi termasuk nilai sebenar tanah tersebut;

9. mengubal dan meminda undang-undang yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal supaya ia mesra Orang Asal serta menyokong undang-undang adat masyarakat Orang Asal demi memperkukuhkan hak mereka dan bukannya menghakis hak tersebut;

10. meminda Kanun Tanah Sarawak untuk khususnya memasuki “pulau”, “temuda” dan “pemakai menoa” di bawah definisi Tanah Adat Orang Asal (Native Customary Land) di bawah Seksyen 2 Kanun tersebut;

11. meminda Bahagian IV “Practice of Land Surveyors ETC.” Seksyen 17 Ordinan Jurukur Tanah (Land Surveyors Ordinance) yang mengatakan “without prejudice to Section 104 of the Code, no person shall unless he is a land surveyor” dengan “Nothing in this Ordinance shall affect the righ of any person, not being a land surveyor to undertake surveys other than title surveys”.

12. menubuhkan suatu pesuruhanjaya bebas khas (National Native Land Commission) untuk mengendali hal-hal dan menyelesaikan isu-isu yang melibatkan hak masyarakat Orang Asal di Malaysia.

Maka kami dengan sebulat suara menyatakan sokongan kami ke atas usaha yang diambil untuk menyelesaikan isu-isu dan masalah-masalah kami seperti di atas:

Nama/Persatuan:

1. Jetli Jelian
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit

2. Usang Ak Labit
Persatuan Gerempong Anembiak Pelugau (GAP), Balingian

3. Nyalau Ak Geli
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA)

4. Bangau Ak Panggai
Persatuan Gerempong Rakyat Ulu Balingian – Ai Tepus (GERUBAT)

5. TR. Siba Ak Bunsu
Jaringan Tanah Hak Adat Bangsa Asal Sarawak (TAHABAS)

6. TR. Banyang Ak Ramai
ADC Rumah Banyang & Rumah Agam, Bintulu

7. Ibi Ak Uding
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Merakai, Serian

8. Unus Ak Kalom
Sarawak Dayak Iban Association (SADIA), Kpg. Sebuyau, Simunjan

9. Limi Ak Kundi
Melikin Bukar Sadong Association (MEBUSA), Kpg. Pa’on Gahat, Serian

10. TR. Christopher Ak Ambu
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

11. Masa Ak Nangkai
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

12. Jacob Ak Imang
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

13. Anthony Belon
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

14. TR. Engkana Ak Talap
Strap Ulu Land Development Action Committee (SULDAC), Sri Aman

15. Maurice Ak Aben
Persatuan Kebajikan Masyarakat Nanga Tada (PKMNT), Kanowit

16. Jesus Robin Ak Timboo
Persatuan Masyarakat Sungai Gelasah – Suai, Suai

17. Francis Ak Imban
Persatuan Masyarakat Iban Bong-Teru, Tinjar, Baram (BICA)

18. Pauli bin Amus
Kpg. Hilir Meludam, Betong

19. Kathleen Supang
Kpg. Abok, Pantu, Sri Aman

20. Walter Chambers Najod

21. Alias Bon Ak Ulat
Persatuan Rumah Ulat, Sungai Manong, Niah

22. Jeron Ak Loben
SADDA, Bau

23. Bihai Ak Nyah
JKKK Krokong, Bau




Hakikat NCR

Sumber: Asas Tanah NCR Kayan Kenyah Diperjadikan: Adet Kayan Kenyah 1994, Seksyen 84
Oleh: Temenggong Pahang Deng Anyi.

Clause 23: …..Hakikatnya, sejak tahun 1970 memang Ketua Masyarakat Kayan Kenyah sudah berkali-kali dan bermati-matian momohon Kerajaan menyukat tanah dan memohon surat-surat yang perlu. Kerajaan selalu menjawab tidak perlu memberi surat tanah temuda. Dengan alasan tanah NCR tidak boleh diambil oleh orang lain kerana ia diiktiraf oleh kerajaan. Kebun-kebun adalah sebagai geran tanah kamu yang di pedalaman. Kampung kamu sudah beratus tahun berada di sana itulah sebagai bukti dan geran tanah kamu katanya. Tetapi yang terjadi sekarang kompeni tidak peduli. Apabila tuntutan dan permintaan orang tempatan tidak ditunai dan tidak dipedulikan oleh kompeni, terpaksalah mereka mengambil tindakan Undang-Undang, malah juga melanggar undang-undang bagi meneggakan keadilan serta menuntut hak mereka. Perkara ini harus diberi perhatian sewajarnya oleh pihak kerajaan dan mempastikan masyarakat kami tidak ditindas, disamping hak kami wajib dihormati.


Peta kawasan tanah NCR di kawasan Baram yang habis digondol..!

Peta kawasan tanah NCR di kawasan Baram yang habis digondol..!

Bantahan Terhadap Pembalakan

Bantahan Terhadap Pembalakan

Blockage by Penan at Ulu Selaan against the logging company

Blockage by Penan at Ulu Selaan against the logging company

Dispute over Native's Land

Dispute over Native's Land